Editörden 0

MMORPG Türü Ölüyor mu?

MMORPG oyunları 2000’li yılların ortalarında adeta durdurulamaz şekilde güçlüydü. Pek çok yapımcı bu projelere yığınla para dökerken, o zamanlarda Everquest ve World of Warcraft gibi yapımların da etkisiyle MMORPG oyunları en çok kâr getiren oyun türü olarak biliniyordu.

Günümüzde ise son zamanlarda MMORPG türü oyunlar açıkçası yavaşladı ve yıllar geçtikçe de insanlar ilgisini kaybetmeye başladı. Google Trendler’e baktığımızda dahi son 8-9 yılda MMORPG aramalarının düştüğünü görüyoruz. Türün en çok ilgi gördüğü ve zirve noktasına ulaştığı yıl ise 2009 olarak biliniyor. ‘Çerez’ diye tabir edilen MMORPG’lerin basitliği mi, yoksa insanların sadece genel ilgisizliği mi buna sebep oldu belki bilinmez fakat MMORPG türünün nispeten durgun olması şaşırtıcı bir şey değil.

World of Warcraft ile Blizzard milyonlarca dolar para kazanınca, diğer az bütçeli yapımcılar da aynı formülü deneyerek benzer kârlara ulaşmayı hedef seçtiler. Birçok MMORPG oyuncusu ise son zamanlarda sadece tek bir oyuna (ESO, BDO, WoW) bu yüzden bağlı kalıyor çünkü türde yenilikçi yaklaşımlar olmuyor.

MMORPG’lere olan ilginin azaldığını fark eden yapımcılar da bu yüzden uzun vadeli, büyük projelere yatırım yapmaktan kaçınıyorlar. Peki, gelin asıl can alıcı soruyu soralım: MMORPG türü ölüyor mu?

Free to Play MMO’lar ve Yatırım Eksikliği

World of Warcraft ile MMORPG türü inanılmaz bir güç kazanırken, pek çok firma da kendi oyunlarını yapmaya başladı. Bu projelerin hepsi başarısız olmasa da, insanların merak ettiği şey World of Warcraft’ın başarısının geçilip geçilemeyeceğiydi. Hatta bu sebeple oyun lügatına ‘WoW Killer (WoW Katili)’ diye bir deyim dahi girdi.

Bugüne kadar World of Warcraft haricinde en popüler MMORPG oyunları Guild Wars 2, Final Fantasy XIV, Elder Scrolls Online ve Black Desert Online oldu. Peki bu oyunları World of Warcraft ile mücadele etme baskısı altında bırakmadan, başarılı kılan formül neydi? Her şey bir yana, bu oyunlar ücretsiz değildi!

İlginizi Çekebilir:   Bağımsız (Indie) Oyun Nedir?

Neredeyse her ay yeni ve ücretsiz MMO oyunları çıkıyor, yavaşça yok oluyorlardı çünkü free to play MMO’lar ‘yarım’ bir tamamlanmışlık, yarım bir deneyim hissi sunuyordu. Bu oyunların pek çoğu pay-to-win sistemi üzerinden ilerlerken, içerik oyuncuya ya tam sunulmuyordu ya da sizi oyun içindeki paralı mağazalarından alışveriş yapmaya zorluyordu.

Bu free to play MMORPG’lerin başarısızlığı da hâliyle yapımcıların gözünü korkuttu, oyuncuların ilgisinin de azalışıyla yapımcı firmalar ciddi yatırımlar yapmaktan kaçındı. Sonuçta kimse kaybedeceği bir yarışa girmek istemiyordu.

Üyelik Ücretli MMORPG’ler Çok mu Pahalı?

Free to play türdeki MMO’lar defalarca başarısız olsa da, MMO/oyuncu topluluklarında ciddi bir kesim de üyelik ücretli MMORPG’lerin bir oyunu oynamak için çok pahalı olduklarını düşünüyor. Bu da aslında buy to play (bir kere satın al, oynamaya devam et) MMORPG’lerin başarısını perçinleyen baş etken. En iyi örnek olarak da Guild Wars 2 ile Elder Scrolls Online’ı verebiliriz.

Bu oyunlar aylık üyelik ücretler talep etmeden, bir kereliğine satılıyorlar ve World of Warcraft’a devamlı para ödemek istemeyen, free to play oyunları da beğenmeyen kitle tarafından tercih ediliyor. Her iki oyunun da milyonlarca satışa ulaştığı zaten istatistiklerle kanıtlandı.

Elder Scrolls Online çıktığı dönem üyelik ücretliydi fakat daha sonrasında buy to play modele geçti ve ardından konsollara çıkış yaptı. Bu da oyuna tamamen yeni bir kullanıcı kitlesi kazandırdı. Hatta başlangıçta çok da beğenilmeyen ESO, bu sayede şu an en güçlü MMORPG’ler arasına girmeyi başardı.

MMORPG’ler ve Diğer Türler

Tartışmasız bir şekilde FPS oyunları ve MOBA türü bu zaman içinde liderliği aldı, ardından Battle Royale füryası da başlarken MMO’lar bu hıza yetişemedi. Özellikle yeni jenerasyon oyuncular için bu oyunların daha popüler olması hiç de sürpriz değil. AAA yapımcılar bu türe çok daha fazla yatırım yapıp cezbedici hale getiriyorlar.

İlginizi Çekebilir:   Gerçek Zamanlı Strateji Oyunları Tarihe mi Karışıyor?

Battlefield, Call of Duty, League of Legends, PUBG ve Fortnite gibi oyunlara ciddi yatırımlar yapılıyor. Fakat bu oyunları severek oynasak bile, hiçbiri MMORPG türündeki deneyimi sunamıyorlar. Çünkü MMO oyunlarında tamamen özel bir dünyada kendi karakterinizi yaratma, sıfırdan tasarlama şansınız bulunuyor. Sıradan bir oyun karakterini, o oyunun efsanesi haline getirme şansınız oluyor.

Bir FPS, Battle Royale ya da MOBA oyununda her şey kendini bir süre sonra tekrar etmeye başlıyor ve içerik kısıtlı oluyor. MMORPG’lerde ise sınırsız içerik, sınırsız olasılık bulunuyor. İsteyen tek başına, isteyen arkadaşlarıyla oynayabiliyor. Özellikle güncellemeler de sık sık yapılıyorsa, yeni şeyler keşfetme şansınız hiç bitmiyor.

Sonuç…

Bunca kişisel düşünce ve değerlendirmeden sonra şunu diyebilirim ki, MMORPG türü ölmüyor ve ölmeyecek. Şu sıralar ise kelimenin tam anlamıyla bir durgunluk ya da nadas döneminde. Diğer yandan önümüzdeki birkaç yıl içinde çok fazla büyük MMORPG oyunu ya da popüler yapımlar göreceğimizi tahmin etmiyorum. Yapılan oyunlar da büyük ihtimalle Black Desert Online gibi Uzakdoğu menşeli, Batı bölgelerine sonradan port edilen yapımlar olacak.

Geliştiriciler ve dağıtımcılar açıkça MMORPG türünün düşen kâr marjı sebebiyle bir süre daha uzak durmaya devam edecek. Fakat inanıyorum ki ilerleyen dönemlerde sınırları zorlayan, yeni trendler oluşturan, yenilikçi ve risk almaktan korkmayan yapımcılar da olacak. Umuyorum ki gelecekte tekrar World of Warcraft, Lord of the Rings Online, Star Wars: The Old Republic ve Elder Scrolls Online gibi büyük bütçeli, devasa dünyalı MMORPG’leri göreceğiz ve tekrar o ihtişamlı dünyalar içinde kaybolacağız.

{can}

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir