Reklam Alanı
Reklam Alanı
strateji-oyunlari
Editörden 0

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunları Tarihe mi Karışıyor?

Real-time strategy (RTS), yani gerçek zamanlı strateji türü ilk olarak BYTE dergisinin 1982 yılındaki sayısında ortaya çıktı ama daha çok Westwood stüdyolarının kurucusu, Dune ve Command and Conquer serisinin yaratıcısı olarak tanınan Brett Sperry ile özdeşleşti. Buna rağmen, 90’larda çıkışını yaşayan, 2005’ten sonra ise gerileme dönemine giren geleneksel strateji türü bugünlerde karanlık çağını yaşıyor.

1990’lardan 2000’lere kadar Dune, Age of Empires, Command & Conquer: Red Alert, Cossacks, Warcraft, Starcraft, Homeworld, Stronghold, Empire Earth, Rise of Nations, Age of Mythology ve Warhammer 40.000 gibi oyunlarla altın çağlarını yaşadı. Geleneksel strateji oyunları, ünite üretimi, mikro yönetim üzerine kuruluydu ve oynanış mekanikleri sıra tabansız, tamamen gerçek zamanlı olarak, izometrik perspektifle karşımıza çıkıyordu. Bu oyunlarda kaynak üretimi temel noktaydı ve günümüzde kendisine ‘strateji’ denilen oyunlara nazaran, çok daha zor oynanışa sahiptiler.

Bugünün strateji oyunları ise klasik RTS’lere göre son derece yavan, ayrıntıdan uzak ve basit kaçıyorlar. Bu gerek senaryo, gerek de oynanabilirlik anlamında karşımıza çıkıyor. Total War serisini dahi tam olarak RTS olarak kabul etmek mümkün değilken, Age of Empires veya Command & Conquer gibi serileri mumla aradığımı şahsım adına söylemeliyim. Peki, ne oldu bir dönemin sevilen oyun türü RTS’lere?

Açıkçası, bunda hem değişen oyuncu sektörünün, hem de yapımcıların ‘tembelliğe’ kaçmasının büyük payı var. Günümüzde çıkan sözde strateji oyunları kesinlikle eski zevki vermiyorlar. Zaten ciddi tarihsel senaryolara sahip oyunlar çıkmadığı gibi, Warcraft benzeri fantastik temalı oyunlar da ortada yok. Artık yeni oyuncular zor RTS’leri oynamayı pek tercih etmiyor ve daha mücadeleci, online oyunlara yöneliyorlar. Şu sıralar turnuva bazında oynanan tek RTS oyunu da StarCraft 2 gibi gözüküyor. Bir diğer yandan, başarılı bir strateji oyunu yapmak büyük efor gerektiriyor, gerek görsel anlamda, gerek senaryo olarak uzun çalışma istiyor. Dolayısıyla, yapımcılar da daha gündelik oyunlara yöneliyorlar. Hatta video oyunu tasarımcısı, eski Jet Set Games (Brett Sperry tarafından kurulan) yapımcılarından Joseph Hewitt, bu durumu yaşadığı bir anıyla aktarıyor:

‘Bu hikayeyi daha önceden de anlatmıştım. Jet Set Games’te yapım yönetmeniyken, Electronic Arts’a gittik ve yeni bir Command & Conquer oyunu yapabileceğimizi söyledik. Ekipte eski Westwood personeli olarak ben, Adam Isgreen, Rade Stojsavljevic ve Brett Sperry bulunuyordu. Bizi geri çevirdiler ve birkaç yıl önce Command & Conquer yapımını iptal ettiklerini söylediler.’

Görüldüğü gibi, önemli oyunların isim haklarını elinde bulunduran büyük yayıncılar, kendilerine gelen yapımcı tekliflerini de geri çeviriyorlar ve en çok da, maliyet sebebiyle eski oyunlara yönelmiyorlar. Microsoft Age of Empires’tan elini eteğini çekeli kaç asır geçti? Blizzard neden yeni Warcraft oyunu yapmıyor? World of Warcraft zaten para basarken, mantıklı mı gelmiyor? Ya Dune gibi bir efsane neden diriltilemesin? Command & Conquer markası, tarihin karanlığına mı gömüldü?

Görünüşe göre, bir süre daha yeni strateji oyunları göremeyeceğiz. Yine de, bir gün yeniden adventure oyunlarının tekrar dirildiği gibi onlar da karşımıza çıkabilir. Şimdilik benim tek umudum, önümüzdeki aylarda çıkacak olan Cossacks 3‘ten. Bakalım neler olacak…

{Can}

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bumerang - Yazarkafe